Шалва Амонашвілі
Амонашвілі Шалва Олександрович (1931–) — сучасний класик педагогіки, вчитель, психолог, Академік Академії педагогічних наук СРСР, доктор психологічних наук, творець Міжнародної Академії гуманної педагогіки
- Якщо ви пройшли відрізок шляху й не зустріли перед собою перепон, це певна ознака того, що шлях цей не Ваш
Ваш шлях тільки той, на якому ви знайдете труднощі, а їх долання вимагатиме від вас напруження сил. - “Гра — це випробування прийдешнього”.
Тому ціна іграшки чи комп’ютерної гри не в тому, скільки вони коштують у крамниці,
а в тому, яке вони несуть дітям майбутнє: гідне чи негідне. - Ігри й іграшки дитинства —
це коріння дорослого способу життя. - Хочете подарувати вашій дитині справжнє дитинство? Подаруйте їй себе: маленького, пустотливого, мудрого дорослого.
- Дитина для батьків і вчителів — камінь спотикання для їхньої людяності, шлях для їхнього самовдосконалення, можливість стати кращими, викорінити в собі пороки.
- Пустощі — прояв мудрості дитинства.
- Освіта відбувається сьогодні, але але дихає майбуттям.
Освіта — це експрес, спрямований у майбуття;
молоді люди, які перебувають у ньому, стрімко мчать до світу майбуття, наскрізь проймаючи сьогодення.
Там на них чекають свої справи. Освіта, що не сповнена змістом майбуття, схлжа на експрес без коліс. - Спілкування — це серце педагогічного процесу.
Але серце може бути здорове чи нездорове, добре чи зле,
великодушне чи егоїстичне, прекрасне чи потворне.
А панує над серцем учитель. - Людина стає людиною
тільки за допомогою людини.
Але людина може стати Людиною
тільки власними зусиллями. - Серце — велика Книга Мудрості:
вона написана мовою почуттів і її читають
за допомогою інтуїції. - Якщо я — носій світла, то для свого учня можу стати вчителем життя на все життя.
- Учителю!
Хіба не у твоїх руках долі дітей,
доля Планети Земля?
Не вважай себе маленькою людиною,
від якої мало що залежить.
Не принижуй себе, і Бог возвеличить
і прославить твою працю. - У мові будь-якого народу на Землі слово Вчитель найсвятіше після слова Бог.
- Учитель реформує школу, і він-таки, на жаль деформує її.
- Не помилками обурюйтесь
А успіхами захоплюйтесь. - Яка система оцінок краща: п’ятибальна, дванадцятибальна, стобальна? Якщо дванадцятибальна система робить життя дітей в школі радіснішим у дванадцять разів, звісно,
вона краща за п’ятибальну. Але тоді, мабуть, у школах, де стобальна система, життя дітей у сто разів краще.
Може, нам не скупитись і одразу ввести тисячобальну систему, щоб радість шкільного життя зросла в тисячу разів? - Яка оцінки – це “націлена в чоло дитини гвинтівка” (так казав Д.Б.Ельконін про п’ятибальні оцінки), то десятибальна, дванадцятибальна, стобальна й інші багатобальні системи оцінок перетворюються на автомат Калашникова, але, швидше за все, з глушником.
- Оцінки – ябеди й донощики.
- Оцінки – град над допитливим розумом дітей.
- Гарні оцінки в щоденнику провокують батьків на неробство й гординю. Погані – на грубість і жорстокість.
- Важливі не оцінки, а знання, а найголовніше – ставлення до знань.
А ми ставимо все догори ногами. - У школі має звучати педагогічна симфонія, а не педагогічна какофонія.
- Гуманна педагогіка — як синій птах: знаємо що цього птаха немає, та віримо, що він є.
Його краса вабить нас, а пошук породжує творчість. І бачимо: власне пошук гуманної педагогіки вже є гуманною педагогікою. - Людина без віри — це людина в скафандрі, викинута у відкритий космос без опори.
- Світова класична педагогічна спадщина — дятя Християнської релігії.
Праці класиків педагогіки — свого роду Святе Письмо.