Шалва Амонашвілі

Амонашвілі Шалва Олександрович (1931–) — сучасний класик педагогіки, вчитель, психолог, Академік Академії педагогічних наук СРСР, доктор психологічних наук, творець Міжнародної Академії гуманної педагогіки

  • Якщо ви пройшли відрізок шляху й не зустріли перед собою перепон, це певна ознака того, що шлях цей не Ваш
    Ваш шлях тільки той, на якому ви знайдете труднощі, а їх долання вимагатиме від вас напруження сил.
  • “Гра — це випробування прийдешнього”.
    Тому ціна іграшки чи комп’ютерної гри не в тому, скільки вони коштують у крамниці,
    а в тому, яке вони несуть дітям майбутнє: гідне чи негідне.
  • Ігри й іграшки дитинства —
    це коріння дорослого способу життя.
  • Хочете подарувати вашій дитині справжнє дитинство? Подаруйте їй себе: маленького, пустотливого, мудрого дорослого.
  • Дитина для батьків і вчителів — камінь спотикання для їхньої людяності, шлях для їхнього самовдосконалення, можливість стати кращими, викорінити в собі пороки.
  • Пустощі — прояв мудрості дитинства.
  • Освіта відбувається сьогодні, але але дихає майбуттям.
    Освіта — це експрес, спрямований у майбуття;
    молоді люди, які перебувають у ньому, стрімко мчать до світу майбуття, наскрізь проймаючи сьогодення.
    Там на них чекають свої справи. Освіта, що не сповнена змістом майбуття, схлжа на експрес без коліс.
  • Спілкування — це серце педагогічного процесу.
    Але серце може бути здорове чи нездорове, добре чи зле,
    великодушне чи егоїстичне, прекрасне чи потворне.
    А панує над серцем учитель.
  • Людина стає людиною
    тільки за допомогою людини.
    Але людина може стати Людиною
    тільки власними зусиллями.
  • Серце — велика Книга Мудрості:
    вона написана мовою почуттів і її читають
    за допомогою інтуїції.
  • Якщо я — носій світла, то для свого учня можу стати вчителем життя на все життя.
  • Учителю!
    Хіба не у твоїх руках долі дітей,
    доля Планети Земля?
    Не вважай себе маленькою людиною,
    від якої мало що залежить.
    Не принижуй себе, і Бог возвеличить
    і прославить твою працю.
  • У мові будь-якого народу на Землі слово Вчитель найсвятіше після слова Бог.
  • Учитель реформує школу, і він-таки, на жаль деформує її.
  • Не помилками обурюйтесь
    А успіхами захоплюйтесь.
  • Яка система оцінок краща: п’ятибальна, дванадцятибальна, стобальна? Якщо дванадцятибальна система робить життя дітей в школі радіснішим у дванадцять разів, звісно,
    вона краща за п’ятибальну. Але тоді, мабуть, у школах, де стобальна система, життя дітей у сто разів краще.
    Може, нам не скупитись і одразу ввести тисячобальну систему, щоб радість шкільного життя зросла в тисячу разів?
  • Яка оцінки – це “націлена в чоло дитини гвинтівка” (так казав Д.Б.Ельконін про п’ятибальні оцінки), то десятибальна, дванадцятибальна, стобальна й інші багатобальні системи оцінок перетворюються на автомат Калашникова, але, швидше за все, з глушником.
  • Оцінки – ябеди й донощики.
  • Оцінки – град над допитливим розумом дітей.
  • Гарні оцінки в щоденнику провокують батьків на неробство й гординю. Погані – на грубість і жорстокість.
  • Важливі не оцінки, а знання, а найголовніше – ставлення до знань.
    А ми ставимо все догори ногами.
  • У школі має звучати педагогічна симфонія, а не педагогічна какофонія.
  • Гуманна педагогіка — як синій птах: знаємо що цього птаха немає, та віримо, що він є.
    Його краса вабить нас, а пошук породжує творчість. І бачимо: власне пошук гуманної педагогіки вже є гуманною педагогікою.
  • Людина без віри — це людина в скафандрі, викинута у відкритий космос без опори.
  • Світова класична педагогічна спадщина — дятя Християнської релігії.
    Праці класиків педагогіки — свого роду Святе Письмо.